Dlaczego koła zębate pasowe ulegają zużyciu?

Koła zębate pasowe są jednym z elementów systemu przenoszenia napędu. Współpracują z one z  tzw. pasem napędowym i innymi częściami układu. Niestety z biegiem czasu ulegają one zniszczeniu, co powoduje z kolei konieczność ich wymiany. Jaki jest tego powód i czy można przedłużyć ich żywotność?

 

Co sprawia, że koła zębate pasowe ulegają zużyciu?

Pierwsza z przyczyn zużycia kół zębatych wiąże się bezpośrednio z ich pracą. Jak wiadomo, w takim układzie napędowym występuje zjawisko tarcia, które powoduje ścieranie się zębów. W tym miejscu warto zaznaczyć, że jest to zupełnie naturalne i bez względu na inne okoliczności, będzie występować zawsze. Jest to bowiem nieodzowny element pracy układu napędowego. Proces zużycia można jednak kontrolować, wykonując co jakiś czas szlifowanie kół zębatych.

Jeżeli jednak niszczenie tego elementu postępuje o wiele szybciej niż przy normalnej eksploatacji, przyczyna może być zupełnie inna. Nadmierne zużycie pasowych kół zębatych może być spowodowane:

koło pasowe

  • ich niską jakością, niedostosowaną do charakteru pracy maszyny,
  • znacznymi błędami w montażu, które przekładają się na niepoprawną pracę układu,
  • nieodpowiedni dobór poszczególnych komponentów,
  • nadmierne lub niepoprawne użytkowanie sprzętu.

 

Jak zadbać o większą żywotność kół zębatych pasowych?

Jak już zostało wspomniane, konieczne jest regularne szlifowanie kół zębatych. Taki proces pozwala znacząco przedłużyć ich żywotność, gdyż nie ma wówczas konieczności dokonywania wymiany tego elementu. Warto także systematycznie kontrolować stan całego układu napędowego. Niektóre zmiany nie są widoczne gołym okiem, jednak szybkie dostrzeżenie danej nieprawidłowości może przestrzec przed nieodwracalnym zniszczeniem kół zębatych.

Alarmujące powinny być także zmiany w odgłosach pracującej maszyny. Jeżeli zauważysz, że jej praca jest głośniejsza lub generuje niesłyszane dotąd dźwięki, zdecyduj się na przegląd techniczny. Warto, aby był on przeprowadzony przez fachowca. Może bowiem okazać się, że maszyna posiada usterkę, która wpływa negatywnie na stan kół zębatych.